⏱️ Geschatte leestijd: 3 minuten.
Je wilt een vraag stellen aan een van je collega's, en die reageert heel kort en bondig. Het lijkt alsof ze je zo snel mogelijk weer uit de kamer willen hebben. Als dit je ooit is overkomen, dan heb je te maken gehad met een rood persoon.
Mensen met rode trekken geven jou niet met opzet dat ongemakkelijke gevoel. Het is simpelweg hun manier van communiceren.
Voordat je dit artikel leest, is het aan te bevelen om eerst 'Waarom begrijpt niemand mij?' te lezen. En onthoud dit is enkel een hulpmiddel om mensen te begrijpen, het is geen direct handboek hoe mensen reageren.
Hoe rode personen communiceren
Rode personen zijn taakgericht en houden van directe en duidelijke communicatie. Als jij hen stoort tijdens het werk (bijvoorbeeld door een vraag te stellen), doen ze in hun beleving juist hun best om beleefd antwoord te geven. Maar ze willen wel weer snel aan de slag, want ze besteden hun tijd graag nuttig. Vandaar dat het er kort, bondig en bot uit kan komen.
In groepsverband nemen ze vaak de leiding, omdat ze ook extravert zijn aangelegd. Dat betekent niet dat ze houden van lange, nutteloze gesprekken, maar eerder dat ze kort en bondig willen praten over wat zij belangrijk vinden: werk.
De rode leider
Rode personen zijn van nature leiders — en dat willen ze ook graag zijn. Zo hebben ze controle, en dat vinden ze prettig. Een rode persoon geeft eerlijke feedback aan de groep. Hij draait er niet omheen en zegt rechtdoorzee wat hij vindt. Schrik dus niet als hij jouw werkstuk volledig afkraakt; jij vroeg tenslotte om zijn mening. Deze directheid kan voor sommige mensen hard aankomen. Daardoor zullen ze de volgende keer misschien geen feedback meer vragen aan de rode persoon. Onthoud goed dat hij dit doet om de ander te helpen. Maar let op: ook rode personen moeten leren om een filter te gebruiken. Ze hoeven namelijk niet álles te zeggen wat ze denken.
Emoties van de rode persoon
De tolerantie voor woede van een rood persoon is te vergelijken met een shotglaasje: lekker klein. Het zit dus snel vol, maar is ook snel weer leeg. Rode personen kunnen snel hoog in hun emotie zitten en dat barst er dan in één keer fel uit. Voor henzelf is dat een opluchting. Voor anderen kan het schrikken zijn. Daarom zoekt een rode persoon soms een manier om zich onder controle te houden of een rustige plek op.
De rode persoon in rust
Rode personen houden ervan om lekker bezig te zijn. Hun agenda zit vaak overvol, zodat ze geen moment stilzitten. Zo kunnen ze hun ei kwijt. Hier hoef je een groen persoon absoluut niet voor te bellen. Maar als een rood persoon opeens niets te doen heeft (bijvoorbeeld door ziekte of een blessure), dan slaat de verveling snel toe. Dit zorgt voor stress en een drang om tóch iets productiefs te doen.
Hoe kun je effectief communiceren met een rood persoon?
Wil je inspelen op de communicatiebehoefte van een rood persoon? Dan is het slim om tempo te maken. Wees goed voorbereid, zodat je al een aantal antwoorden paraat hebt voordat de rode persoon ze stelt. Blijf bij het onderwerp. Het is een overleg, geen theekransje. Vermijd lange verhalen met veel details. Zorg dat je kort en bondig bent. Met andere woorden: verspil niet te veel van hun kostbare tijd.
Kortom, rode personen zijn directe, taakgerichte leiders die houden van duidelijkheid, snelheid en controle. Hun communicatie is kort en krachtig, wat soms bot kan overkomen. Ze geven eerlijke feedback en raken snel geëmotioneerd, maar dat ebt ook snel weer weg. Ze zijn graag druk bezig en ervaren stress als ze stil moeten zitten. Begrip voor hun stijl helpt je om beter met hen te communiceren.
Ben jij een rood persoon?
Reactie plaatsen
Reacties